Blodsukkeret

Blodsukkeret – din bedste ven og værste fjende

Når du forstår, hvorfor blodsukkeret er så vigtigt, er du godt pakket ind til at gå i krig med din nye livsstil. Jeg vil rigtig gerne have, at du undgår alt for store udsving i dit blodsukker dagen igennem. Med et nogenlunde stabilt blodsukker vil du have mere energi og overskud til at takle hverdagens gøremål og udfordringer. Derudover vil du være mere mæt og forbrænde en masse fedt. Da det er nemmest for kroppen at forbrænde kulhydrater fra fx. brød og ris, vil den altid forbrænde dine kulhydratlagre først. Får du ikke ret mange kulhydrater, bliver din krop ret hurtigt nødt til at gøre brug af fedt som energikilde, idet du ikke får ret mange kulhydrater. Og det kan vi godt lide, især hvis du gerne vil tabe dig.

Mange mennesker – især de utrænede og dem med meget fedt på maven – har et blodsukker, der rutsjer op og ned dagen lang. De er rigtig dårlige til at håndtere for mange kulhydrater i blodbanen på én gang. Derfor vil du også finde ud af, at jeg har skåret ret meget ned på kulhydratkilder som pasta, ris, brød, gryn m.m. Til gengæld vil du få masser af mættende kostfibre, proteiner og fedt, som kroppen er længere tid om at fordøje end de hurtige kulhydrater. Dermed undgår du de bratte stigninger og fald i blodsukkeret.

Når blodsukkeret skyder i vejret, fx. når vi har spist slik, tænker kroppen: Perfekt! Her er jo meget mere energi, end jeg pt. har brug for. Så jeg laver det lige om til ekstra fedt, så jeg har lidt at tære på, når der kommer hungersnød i Danmark.  Hvor ofte har vi hungersnød? Aldrig!  Med andre ord sætter det ekstra fedt sig godt og solidt fast på kroppen. Typisk på den øverste del – og først og fremmest på maven. Nej, desværre kommer det ikke brysterne særlig meget til gode!

Der går maksimalt 30-60 minutter fra, at blodsukkeret er helt oppe at ringe til, at det styrtdykker og lander helt nede i kulkælderen og får dig til at gå sukkerkold, som man kalder det. Kroppen reagerer ved at skrige efter slik og andet sukkerholdigt. Du har måske set det desperate blik hos dine kolleger, som panisk leder efter slik, chokolade eller andet sødt i arbejdsskufferne for at få trangen stillet. Vi har alle prøvet at gå sukkerkold, og det er ikke sjovt. Man kan blive svimmel, utilpas og have svært ved at koncentrere sig. Kroppen reagerer ved at skrue ned for alle forbrændingsblus, så den bruger mindst mulig energi af skræk for at komme til at sulte. Den mekanisme var i gammel tid genial, fordi den gav os bedre mulighed for at overleve perioder uden så meget mad. Men i vores del af verden er det knap så heldigt, for den får os til at forbrænde meget mindre end normalt i løbet af en dag, så vi skal nedsætte mængden af kalorier, vi indtager, for ikke at tage på. Hvis man godt kan lide at spise, er det ikke nogen fordelagtig situation, for så vil man have meget svært ved at tabe sig.

Heldigvis er det muligt at holde blodsukkeret forholdsvis stabilt. En af de nemmeste måder er at skære ned for usundheder som slik, chokolade, is, sodavand osv., og desuden reducere mængden af tætpakkede kulhydrater som fx. pasta, ris, speltkerner, kiks, havregryn, müsli m.m. Til gengæld gælder det om at skrue op for mængden af grøntsager, så vi stadig bliver mætte, får en masse gode kostfibre, vitaminer og mineraler. Vi kan spise op til 10 gange flere grøntsager end brød, ris og pasta for samme kalorie- og kulhydratmængde. Så grøntsager er en god ting for helbredet og genialt, hvis man er fan af at tygge, være mæt og tabe sig.
Den gode nyhed er, at de mange MK opskrifter, du finder her på siden, i mine bøger og e-bøger er fyldte med grøntsager og hjælper dig med at holde dit blodsukker stabilt.

MK Nyhedsbrev



Tilmeld