Faste

Faste en dag om ugen? Valget er dit

Du kan faste én dag om ugen. Du skal ikke, men du kan. Hvis du faster en dag om ugen, kan du tage tre nydelsesmåltider i stedet for ét. Derfor er fastedagen virkelig god for dig, der har mange sociale forpligtelser (eller glæder). Men fastedagen gør også en masse godt for din krop.

Faste kan give dig et godt indblik i, om du spiser, fordi du er sulten, eller fordi du bare keder dig. Mange af os spiser, selvom vi ikke er sultne. Fx. fordi vi synes, det er møghyggeligt og lækkert at spise eller for at dæmpe følelser med mad. Træthed, dårligt humør, stress, frustration, kedsomhed – mange følelser kan sætte gang i spiserefleksen, men når man faster og pludselig ikke kan dræbe sine følelser med mad, bliver man nødt til at se dem i øjnene og finde andre og mere konstruktive måder at håndtere dem på.

Derudover har forskerne vist, at faste er godt for blodsukkerreguleringen, kan sænke kolesteroltallet og mængden af inflammation i kroppen (en kronisk betændelsestilstand). Hvis har du problemer med maven, kan faste også være værd at teste af.

Sådan faster du
Det er egentlig utroligt simpelt: du skal flette næbbet i 24 timer. I de 24 timer må du drikke te, kaffe (med meget lidt mælk i, hvis du har behov for det), vand og danskvand. Intet andet. Så ingen juice eller andet med kalorier i.

Inden du starter din faste, skal du spise et lidt større måltid med ekstra protein og grønt på tallerkenen. De fleste synes, det er lettest at faste fra aftensmad til aftensmad. Det betyder, at du fx spiser aftensmad kl. 18.30 og først spiser igen dagen efter kl. 18.30. Hvis der går 30-60 minutter fra eller til, er det helt ok, men forsøg at ramme ca. 24 timer uden mad.

Du kan også vælge at faste fra morgenmad til morgenmad eller fra frokost til frokost. Det er helt op til dig og din daglige rytme. Hvis du har børn, anbefaler jeg, at du faster fra aftensmad til aftensmad, så børnene ikke lægger mærke til, at du ikke spiser noget. De behøver ikke at vide, du faster. Børn skal nemlig ikke tro, det er sundt ikke at spise. Så vil de måske gøre det samme, og børn skal ikke faste.

Det optimale er, at du faster én gang om ugen. Hvilket så i sidste ende betyder, at du KAN få tre nydelsesmåltider i stedet for ét. Du SKAL ikke tage de tre nydelsesmåltider. Hvis du nøjes med ét nydelsesmåltid og faster 1 gang om ugen, vil du hurtigere kunne se en forandring på kroppen.

Dit sidste måltid inden et fastedøgn skal bestå af:

  • 1 ½ knytnæve protein
  • 2 spsk fedt
  • en masse grøntsager
  • Evt. 1 stykke frugt

Sådan kommer du igennem de første fastedage.
Det kan være lidt hårdt at komme igennem en fastedag. Især de første par gange, hvor du tester det af. Derfor anbefaler jeg dig, at du tager din første fastedag en dag, hvor du ikke går hjemme ved køleskabet og ikke rigtig skal lave noget. Så går tiden nemlig VIRKELIG langsom. Vælg i stedet en dag, hvor du ved, du har lidt travlt, og der er noget at lave. Så går tiden hurtigere, og du tænker ikke så meget på mad. For du vil komme til at tænke meget på mad de første gange, hvor du faster.

Træning på fastedage.
Jeg anbefaler, at du ikke træner på dine fastedage. Du skal alligevel have nogle hviledage i løbet af ugen, så du kan lige så godt holde en træningsfri dag på dagen, hvor du faster.

Folk, der ikke må faste.
Hvis du har en sygdom, tager medicin o.a., skal du høre din læge, om det er okay, at du kaster dig ud i at afprøve faste.
Hvis du er gravid eller ammer, må du ikke faste.