Væske

Det er vigtigt, at du får væske nok til at kunne fungere optimalt. Din krop består af 65-75 % væske, og den procentfordeling skal du gerne vedligeholde. Hvis kroppen ikke får væske nok, er den så irriterende indrettet, at den sender sultsignaler til hjernen, selvom det er vand, den mangler. Når vi får at vide, at vi er sultne, drikker de færreste vand først og venter med at spise. Vi skynder os tværtimod at skovle noget i bøtten med det samme.

Det bedste, du kan drikke, er selvsagt vand.

  • Du skal helst drikke 1 ½-2 liter vand om dagen.
  • Du må gerne drikke danskvand, men husk, at postevand skal være din primære kilde til væske.
  • Du må drikke al den te, du vil.
  • Du kan drikke op til 4-5 kopper kaffe om dagen. Den sidste kop skal nydes senest kl. 16.00. Jeg vil nemlig gerne have, at du sover godt, og at din krop ikke er pumpet op på koffein inden sengetid.
  • Du kan putte et sjat mælk i din kaffe eller te, men kun ganske lidt. – Om du vælger plantemælk eller komælk, er op til dig og din mælkereligion. Med andre ord er det slut med caffe latte, cappuccino og andre meget mælkeholdige kaffeblandinger.

 

Sodavand, mælk, frugtjuice og alkohol kan du tage 1 glas af om ugen. Altså ikke et glas af hver ting, men 1 glas i alt, men du bestemmer selv, om det skal være 1 glas vin, 1 glas sodavand, 1 glas mælk eller noget helt fjerde. Og ja, du læste rigtigt: mælk er på denne liste. Du har ikke brug for at drikke mælk – og slet ikke, når du skal tabe dig. Spis noget mad, der indeholder kostfibre og andet godt, og brug kun mælk, når den indgår som del af et måltid. – Fx. i en smoothie og andre tilfælde, hvor en sjat mælk nødvendigvis indgår i en ret. Så lader vi mængden gå under bagatelgrænsen.