MK Principperne

Alle sunde opskrifter er lavet efter MK principperne

Strikse sultekure og nye slanketrends kan love nok så fine ting om vægttab – men sandheden er, at en slankekur ofte ikke holder en meter. Det gør sunde opskrifter til gengæld. Opskrifter, der både er mættende og slankende – dét er et af vores mantraer i MK.

Her i biksen gider vi nemlig hverken at tælle kalorier, veje vores mad eller at forbyde frugt, fedt og hyggelige udskejelser. I stedet finder du den ene lækre opskrift efter den anden, skræddersyet til dig – alt efter om du skal i gang med et vægttab eller bare gerne vil føre en mere sund livsstil.

Alle opskrifter her på sitet og i MK Universet-appen er lavet efter MK principperne. Essensen af principperne er, at de giver dig en overskuelig måde at tænke mad og opskrifter på. Der er retningslinjer for, hvordan du skal spise – uanset om den står på vægttab eller blot sund livsstil.

Vi måler i knytnæver, ikke i gram

Helt simpelt går det ud på, at du doserer dine proteinkilder og kulhydrater efter knytnæve-princippet. Du skal spise tre hovedmåltider på en dag og gerne et snackmåltid, hvis du har behov for det.

MK Principperne indeholder en liste over, hvilke fødevarer der hører ind under henholdsvis protein, fedt, frugt og grøntsager. Og ligeledes mængdeangivelser. Ved proteinkilder og kulhydrater er det lige ud ad landevejen, da du kan bruge din knytnæve som målestok. Med fedtet er det lidt sværere, da der findes mange forskellige fedtkilder. Derfor har jeg lavet en liste, som bekriver de nøjagtige mængder for hver enkelt fedtkilde.

Og husk, at der ikke sker noget ved, at du til nogle måltider får lidt større mængder fedt. Så spiser du bare lidt mindre fedt til næste måltid. Principperne er så smarte, at du kan justere på det hele, og så små sko går vi altså ikke i her i MK.

Derfor betyder MK principperne så meget for mig

Særligt tre ting danner grundlaget for de sundhedsprincipper, jeg har udviklet, og som danner fundament for mine mange sunde opskrifter.

1)  Min egen rejse mod et varigt vægttab og en sund livsstil.

2) Min studietid på Idræt og Human Ernæring.

3) Min erfaring med mere end 80.000 mennesker, som jeg har mødt på mine camps og til foredrag de seneste 10 år.

Som barn var jeg et kæmpe madøre og ved derfor liiiidt for godt, hvad det vil sige at være på slankekur og at kæmpe med yoyo-vægt. On-off stod den på slankekur – både de fanatiske af slagsen og de specielle, hvor jeg for eksempel skulle drikke saft fra en dåse ananas, leve af engelsk bøf morgen, middag og aften og andre gakkede ting. Men ingen af dem virkede, og det frustrerede mig voldsomt, fordi mine gener SÅ gerne ville holde mig godt i stand.

Først i mine senere voksenår har jeg accepteret de gener, jeg er født med. Samtidig har jeg fundet en vej, hvor jeg hviler i en sund livsstil samt min evne til at udvikle velsmagende sunde opskrifter. Det er netop dén vej, som jeg brænder for at fortælle resten af befolkningen om. Ovenfor har jeg så småt præsenteret dig for MK principperne – nu dykker vi lidt mere ned i dem.

To veje: den slankende eller blot den sunde 


I MK er den kostmæssige del af en sund livsstil lig med et princip om, at sundhed skal være simpelt. Så simpelt, at MK principperne kryber ind under huden på dig og bliver der for life. Du finder ingen quick-fixes, nupo-drikke eller andre gakkede genveje, der kun holder på den korte bane. I stedet handler det om sunde opskrifter – kort sagt brænder jeg får at blive ved med at udvikle nye opskrifter for at gøre madlavning og vægttab til en leg for dig, så du får succes med at smide de overflødige kilo.

Mit håb er, at du føler dig inspireret og får en masse tips og tricks til, hvordan du hurtigt kan gøre sunde retter så lækre, som overhovedet muligt i en travl hverdag. Og vi snakker alt fra sund morgenmad, sund frokost og sund aftensmad til sunde snacks og de populære skyrboller.

Der er to forskellige veje, du kan gå ned ad – den slankende, hvis du ønsker et vægttab, eller den sunde, hvis der skal skrues op for en sund livsstil. Drømmer du om et vægttab, skal du spise knap så meget brød, ris og pasta – det vi i MK kalder de tætpakkede kulhydrater.

Stabilt blodsukker og faste én dag om ugen


Noget af det allermest essentielle ved MK principperne, det er, at vi i vores opskrifter erstatter en del af de tætpakkede kulhydrater med grøntsager. Det giver både et sundere og et mindst lige så lækkert og mættende måltid – og så er det med til at holde dit
blodsukker stabilt, hvilket vi jubler over.

 Tætpakkede kulhydrater er havregryn, brød, ris, kartofler, pasta og andet. Brød indeholder op til 10 gange så mange kulhydrater og kalorier sammenlignet med spidskål. Derfor påvirker det naturligvis dit blodsukker mindre, hvis du vælger 100 gram spidskål fremfor 100 gram brød. Og det er også bedre for taljemålet, hvis du gerne vil tabe dig. Vægttab handler i bund og grund om, at du skal forbrænde flere kalorier, end du indtager, så kroppens energidepoter kommer i underskud. Det er vigtigt at nævne, at vi ikke bandlyser de tætpakkede kulhydrater, vi sparer blot lidt på dem.

Faste kan give dig et godt indblik i, om du spiser, fordi du er sulten, eller fordi du keder dig. Mange af os putter ting skrutten, bare fordi det er møghyggeligt eller for at dæmpe følelser med mad – det kan være alt fra træthed, dårligt humør og stress til frustration og kedsomhed. Når vi faster, bliver vi meget bevidst om vores mønstre. Du kan faste én dag om ugen, men det er ikke et must. Gevinsten er, at du kan spise tre nydelsesmåltider i stedet for ét i løbet af ugen. Desuden viser forskning, at faste kan sænke kolesteroltallet samt mængden af inflammation i kroppen, og at pausen fra mad i 24 timer er noget blodsukkerreguleringen synes enormt godt om.

Så ja, et stabilt blodsukker er og bliver essentielt for en sund krop, og det er med til at give dig en god mæthedsfølelse. Et ustabilt blodsukker er karakteriseret ved, at det skyder kortvarigt i vejret, hvorefter det styrtdykker. Lidt ligesom et ”omvendt” bungy jump, hvor du falder med lynets hast og derefter bouncher op igen. Derfor hepper vi på et stabilt blodsukker! Også fordi det nedsætter risikoen for stress og andre livsstilssygdomme. Og apropos stress, så er det faktisk ikke kun mad, væske og sunde opskrifter, der er afgørende for, hvor stabilt vores blodsukker er – stress over en længere periode samt mængden af fedt på maven kan også spille en rolle.

Madro i stedet for madstress


I MK optager det os utrolig meget, hvordan mad kan påvirke vores hjerner. Måske overspiser du for at slukke for ubehagelige følelser, eller det kan være, du har andre usædvanlige spisemønstre. Det gider vi ikke! For ingen har godt af at tænke på mad 24-7, og derfor ligger madro os meget på sinde.

Vi vil gerne gøre alt, hvad vi kan for at påvirke dine tanker om mad og madlavning i en positiv retning fyldt med gejst og glæde samtidig med, at du bliver en sundere og (måske) lettere udgave af dig selv. Vægttab er ikke nogen fornøjelse uden plads til nydelse – og det er en af grundene til, at du skal forkæle dig selv med minimum et nydelsesmåltid om ugen.

Det er nemlig et vigtigt budskab for os at få ud, at du sagtens kan spise de knap så sunde sager med god samvittighed, for eksempel en sød dessert – yes, vi har masser af sunde opskrifter til den søde tand – og derefter vende tilbage til den sundere kost. På den måde får alting en fin balance i din hverdag, og det gavner bøtten ikke at føle, at nogle fødevarer er decideret forbudte. Det giver sådan en dejlig ro. 

Træning og rigeligt med væske er også en del af MK principperne

Du skal træne, fordi din hjerne elsker det, din krop elsker det, og fordi din omgangskreds og familie vil takke dig,  da du bliver et gladere menneske. Og inden du tænker: ”Argh, er det ikke nok med alle de sunde opskrifter, Michelle?”– så er den altså god nok. Når du træner, udskiller du hormonet endorfiner, der gør dig i bedre humør, og du får oven i købet også mere lyst til at spise sundt. Og når du spiser sundt, får du mere energi og lettere ved at træne. Det hænger så smukt sammen.

Træning skal du altså kaste dig ud i af ALLE andre grunde end kalorieforbrænding. Du skal få pulsen op og gøre din krop stærkere, fordi du fortjener det. Og husk endeligt at drikke rigeligt med væske til. Så er vi glade her i MK. Vi håber, du kommer til at elske MK principperne lige så højt, som vi gør. Vi lover, at du kan opnå et succesfyldt vægttab uden, du behøver at gå sulten i seng. Første skridt er at dykke ned i de mange sunde opskrifter tilsat en god portion tålmodighed med dig selv.

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Principperne MK Principperne MK Principperne