Udskiftningsliste

Jeg får ofte en del spørgsmål på de sociale medier eller på mine camps vedrørende, om det er muligt at skifte nogle af de fødevarer ud, som jeg bruger i mine opskrifter med andre. – Og det kan du tro, at det er!

Jeg vil gerne have, at du spiser efter sæson, men da jeg ikke skjuler de opskrifter, jeg har lavet om vinteren, når vi nærmer os sommeren, så vil du nogle gange støde på fødevarer, du ikke kan få fat i, fordi de ikke er i sæson.

Generelt skal du tænke på, at du kan udskifte fødevarer lige så tosset, du vil, når vi snakker om simple retter. Jeg har herunder brugt et kyllingebryst med grøntsager og 1/2 avocado til som eksempel. Hvis du ønsker at bruge andre fødevarer her, gør du dette:

  • Ønsker du at bytte kyllingebrystet ud? Se under din liste af proteinkilder og vælg en anden form for protein. Du finder listen her.
  • Ønsker du at bytte grøntsagerne ud, som jeg har brugt i opskriften? Du kan frit vælge, men sørg gerne for at du får nogle af de grove grøntsager til dit måltid. Hvilke disse er, kan du se en liste over her.
  • Ønsker du at bytte avocado ud? Du kan vælge frit fra listen over fedtkilder, som du kan se her.

 

Derudover er der et par tips at hente her, som jeg får flest spørgsmål til:

Hvis du ikke kan tåle nødder:

  • Brug græskarkerner, solsikkekerner, hørfrø, chiafrø og sesamfrø. Hvis du ikke kan tåle peanutbutter, så kan du i stedet bruge mandelsmør eller tahin, som er sesamsmør.

Hvis du ikke kan li´banan:

  • Først og fremmest synes jeg, at du lige skal give det i chance. Jeg har mødt en del, der siger, at de ikke kan li´banan, men som glædeligt spiser mine bananpandekager. Men, hvis du ikke kan li´dem og fx. også gerne vil lave smoothies, som stort set altid er bygget op omkring frosne bananer, så er der heldigvis hjælp at hente. Bananer bruger jeg meget, da de giver en god sødme samt cremethed til retterne. Du kan i stedet for frossen banan i smoothies bruge frossen mango. Du kan i stedet for banan i pandekagerne bruge kogt hokkaidogræsker eller gulerødder (husk at søde det med krydderier eller lidt honning). Hytteost er også skønt til at give cremethed i bandepagerne.

Hvis du ikke kan få fat i hokkaido græskar:

  • Så bruger du butternut squash eller sød kartoffel i stedet.

Hvis du ikke kan få fat i grønkål:

  • Så bruger du en anden form for kål i stedet, fx. spidskål.

Hvis du ikke kan li´skyr eller ikke kan tåle laktose:

  • Hvis du ikke kan li´skyr, fordi du synes, det er for tyk i konsistensen, så kom lidt vand i og rør rundt. På den måde kan du fortynde konsistensen. Mange af dem, der synes, at skyr er for tykt, kan derved godt spise det med velbehag.
    Hvis du ikke kan tåle laktose, så kan du få mange laktosefrie produkter derude, bl.a. hytteost og skyr. Ellers er vi ovre i, at du fx. skal lave smoothies eller æg i stedet til morgenmad.