Lister over mængder

Mine opskrifter indeholder altid bestemte ting

Kok eller konditor! Det skulle jeg være, når jeg blev stor. Dét var jeg overbevist om som lille. Sådan blev det ikke helt. I stedet kom jeg til at arbejde med madlavning og sunde opskrifter på en anden måde – med missionen om at vise danskerne, at sund og slankende mad kan smage enormt lækkert, være mættende og laves lynhurtigt. Faktisk behøver du aldrig mere at gå på slankekur eller at tælle kalorier for at opnå et vægttab. Det handler mere om at forstå, hvordan hjernen fungerer, og hvad kroppen har brug for. Folk spørger ofte, hvilke tanker der går gennem hovedet på mig, når jeg udvikler opskrifter.

Det kommer jeg lidt ind på her:

MK principperne

Opskrifterne skal først og fremmest følge mine sundhedsprincipper. Derfor undgår jeg visse fødevarer og ingredienser, for eksempel raffineret sukker og hvedemel i mine opskrifter.

Protein og fedt

Jeg stræber altid efter at få en form for protein ind i mine sunde opskrifter, da det mætter og hjælper med at holde blodsukkeret stabilt. Fedt har samme gavnlige effekt for blodsukkeret, og så har det den anden fantastiske evne, at det hjælper os med at optage de fedtopløselige vitaminer. Fedt pepper desuden de sunder retter op med smag og tekstur.

Grøntsager

Opskrifter og grøntsager hænger i mit univers sammen. Engang syntes jeg, grønt var noget, fanden havde skabt – for den jyske salat var pænt kedelig. I dag kan jeg ikke få nok af de grønne sager. Med tiden har jeg lært, at der findes utallige måder at få grøntsager på. Og jeg kan trylle med dem! Grøntsager tilfører alt fra sprødhed, blødhed, sødme og bitterhed til opskrifterne. Kort sagt kan du lave enormt mange lækre og velsmagende sunde retter og dressinger med dem. Så jeg sniger altid de grønne sager ind i mine sunde opskrifter for at få mængden af kalorier ned og indholdet af mættende kostfibre op. Sådan bliver opskriften ekstra sund, helt uden du opdager det.

Æg

Når jeg laver opskrifter, der minder om brød, pandekager, omelet eller muffins, så bruger jeg æg. De er helt geniale, fordi de får ingredienserne til at hænge sammen – og selvfølgelig også på grund af proteinindholdet.

fiberHUSK og loppefrøskaller

Opskrifter på brød, vafler, pandekager, muffins og andet bagværk kan laves på SÅ mange forskellige måder, sunde som usunde. For mig er det et must at bruge fiberHUSK eller loppefrøskaller. Det er magiske ingredienser, som i de fleste tilfælde kan erstatte alle former for mel i en opskrift. På den måde sparer jeg kalorier fra de tætpakkede kulhydrater og øger proteinmængden i opskriften. Win-win hvis du gerne vil opnå et vægttab.

MK Nyhedsbrev



Tilmeld