Fedt i MK-opskrifterne

Jeg gør mig altid umage for at få en form for fedt ind i mine sunde opskrifter. Fedt har ligesom protein en gavnlig effekt på blodsukkeret. Det hjælper med at holde blodsukkeret stabilt. Fedt har også en anden smuk evne – det hjælper os nemlig med at optage de fedtopløselige vitaminer. Sidst men ikke mindst giver fedt smag og tekstur til en ret.

Det er simpelt at angive mængder for proteinkilder, fordi du kan bruge din knytnæve som målestok. Det er sværere med fedtet, da der findes mange forskellige typer af fedt.

Nogle fedtkilder må du få mere af end andre – det afhænger af kalorieindholdet. Husk, at du altid kan mixe fedtkilderne, alt efter lyst. For eksempel er 12 oliven og 35 gram mozzarella = 1 portion.

Udover MK principperne har jeg altid fire punkter i tankerne, når jeg laver opskrifter:

✔️ Protein og fedt
✔️ Grøntsager
✔️ Æg (binder ingredienser sammen)
✔️ fiberHUSK og loppefrøskaller

Her kan du finde alle MK Universets opskrifter – til din sunde livsstil eller dit vægttab.

Liste over fedtkilder:

1 portion fedtkilde svarer til …

Olier
Olie (1,5 spsk.)
Kokosolie (1,5 spsk. uden top)

Nødder, kerner og nøddesmør
Mandler, hasselnødder og cashewnødder = 25 stk.
Valnødder og pekannødder = 6 stk.
Tahin = 1,5 spsk.
Græskarkerner = 3 spsk.
Stenalderbrød = 30 gram
Chiafrø = 3 spsk.
Hørfrø = 3,5 spsk.
Solsikkekerner = 3 spsk.
Peanutbutter eller anden nøddesmør = 2 spsk. (30 g)
MK Granola = 3 spsk.

Mejeriprodukter
Smør = 1,5 spsk.
Feta = 60 gram
Skive ost, 45% = 2 skiver
Fløde, 18% = 3/4 dl.
Fløde, 38% = en lille 1/2 dl
Mayonnaise = 1 spsk. med top
Bearnaisesauce = 3 spsk. uden top
Mozarella, 21% = 70 gram
Smøreost, naturel = 4 spsk. uden top
Mascarpone = 2,5 spsk.
Creme Fraiche, 18% = 6 spsk.
Bacon = 5 skiver
Gedeost = 35 gram
Revet ost 30% = 45 gram

Planter
Oliven = 25 stk.
Avocado = 1/2 mellemstørrelse
Kokosmælk = 1 dl
Kokosnød = 40 gram

Andre
Købehummus = 2 spsk.
Chokolade, mørk, 80% = 25 gram
Pesto = 3 spsk. uden top
Kakaonibs = 25 gram
Remoulade, Bähnke = 4 spsk.

—-

Mange har spurgt, hvilke overvejelser jeg gør mig, når jeg udvikler nye sunde opskrifter. Først og fremmest skal opskriften følge MK principperne. De baner vejen for en varig sund livsstilsændring og er et evigt farvel til slankekure. Det jubler vi over! Jeg undgår visse fødevarer og ingredienser i mine opskrifter, for eksempel raffineret sukker og hvedemel. Men det betyder ikke, at du aldrig må indtage mad med disse ingredienser. Læs gerne afsnittet om nydelsesmåltider. God fornøjelse med opskrifterne.

 

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Principperne MK Principperne MK Principperne