Nydelsesmåltid

Dit nydelsesmåltid: derfor skal du tage ét om ugen

Idéen med et nydelsesmåltid er, at du lærer at træde lidt ved siden af en gang imellem – med den bedste samvittighed. Hvis du har spist sundt hele ugen, kan du sagtens nyde et stykke kage eller en god middag uden at føle, at du gør noget forkert. Det er vigtigt at huske. Og lige så vigtigt er det, at du bagefter viser dig selv, at du kan komme tilbage til den sunde måltidsrytme, når du har spist noget, der er knap så sundt. At du ikke får opfattelsen af, at det hele er spildt og tabt på gulvet. Du skal lære, at ét stykke kage er nok, og at du ikke har brug for at tage fire stykker, før du stopper.

Rent socialt spiller det en stor rolle, at du ved, at du en gang om ugen kan spise et måltid med vennerne eller deltage i festlige begivenheder uden at skulle stikke til maden.

Men husk, det er et nydelsesMÅLTID – ikke en hel dag. Vær ligeledes OBS på, at du stopper med at spise, når du er behagelig mæt og ikke bliver ved med at spise, til tallerkenen er tom. Du skal nok få noget at spise igen. Og jeg er ked af at skuffe dig, men ordsproget om, at det bliver godt vejr i morgen, når vi spiser op, holder ikke. Til gengæld må du love mig at NYDE dit nydelsesmåltid.

Eksempler på et nydelsesmåltid:

  • En treretters menu – spring dog brødkurven over.
  • En is eller en god flødebolle (jeg er selv pænt glad for dem fra Lagkagehuset! Prøv dem!).
  • En tur i byen med sjusser og vin. Undgå dog at drikke dig så fuld, at du ikke kan gå hjem på en lige linje.
  • Søndagsbrunch med hele molevitten.

Hvis du faster en gang om ugen, kan du tage 3 nydelsesmåltider om ugen.

Hvis du ikke skal tabe dig, kan du løsne op i weekenden og spise det, du har lyst til. For eksempel kan du spise bland-selv-slik fredag aften, en bolle med pålægschokolade lørdag morgen, få vin og dessert lørdag aften og måske et stykke kage søndag eftermiddag.
Dog er det vigtigt, at du stopper med at spise, når du er behagelig mæt og ikke spiser hele molevitten, bare fordi du kan. Mærk efter. Har du virkelig lyst til tingene? Smager det godt, eller spiser du det bare, fordi det er en gammel vane?
Jeg har selv været en sukkerjunkie og tømte hele slikposen, når jeg først var gået i gang. Ja jeg spiste også de stykker slik, som jeg egentlig ikke syntes smagte virkelig godt. Det gjorde jeg, fordi jeg tænkte, at nu jeg alligevel var i gang, så kunne jeg lige så godt gå amok og udrydde skidtet.

Vær OBS på dine spisemønstre. Husk på at du gerne må sige nej tak og nyd det, når du endelig spiser noget, der ikke oser af grøntsager. Og hvis du ser dig selv falde i og stå med en hel pakke pålægschokolade inde i munden, så må du sige PYT, grine af det og tænke over, hvorfor du endte i den situation. – Hvad der har tricket dig til, at du mente, at du ville få det bedre af at spise den pakke pålægschokolade. Havde du måske fået for lidt søvn? Var din dag lidt for pakket? Var der dårlige episoder i løbet af dagen? Jeg vil gerne have, at du bliver klogere på dig selv og dine spisemønstre, så du ikke bare bliver en robot, der følger en plan uden at tænke imens.