27. mar 2020 Hverdagen med MK

Humørboost og afstresning i grønne omgivelser

Foråret er over os

Det er lige nu den tid på året, som vi her i Danmark går og længes efter i de lange vintermåneder. Flere dage med solskin, færre dage med blæst og regn – foråret er over os. Vi danskere er om nogen gode til at værdsætte en solskinsdag og flokkes ude for at nyde solens stråler, så snart den titter frem. Og det er ikke uden grund, at vi alle synes at blive i lidt ekstra godt humør, når vi bruger mere tid udenfor i den solbeskinnede natur.

Der er nemlig en lang række forskningsstudier, der peger på, at tid brugt i naturen kan have en gavnlig effekt på både vores stressniveauer og vores humør.

Et forskningsstudie fra Japan har f.eks. undersøgt, hvordan havearbejde kan påvirke stressniveauer blandt de, som dyrker havearbejde i urbane haver. De som regelmæssigt brugte tid på at arbejde i deres haver, berettede om betydeligt bedre generel og mental sundhed sammenlignet med de, som ikke lavede havearbejde. Andre studier har undersøgt, hvordan det at lave havearbejde i 30 minutter påvirker humør og stressniveauer, sammenlignet med at læse i 30 minutter inden døre. Dette studie fandt frem til, at de som brugte 30 minutter på havearbejde oplevede et større fald i stressniveauer, og samtidig blev deres humør bedre, end de som læste indenfor i 30 minutter.

Så havearbejde – ja tak! Det kan gøre skønne ting for at både hjælpe os med at afstresse, men også forbedre vores humør i samme omgang.

få et boost ude i naturen - MK

Man behøver ikke have grønne fingre....

Man behøver dog ikke at have grønne fingre og adgang til en have, for at nyde godt af naturens positive effekt på vores humør og mentale sundhed. Blot det, at se på grønne omgivelser såsom træer og naturskønne omgivelser, vil hjælpe med at distrahere din hjerne fra negative tanker. Nogle studier tyder endda på, at blot det at lytte til naturlyde, kan have en positiv effekt på vores humør og sindsstemning.

Naturens positive effekt kan opnås på så lidt som 10 minutter, har et nyt forskningsstudie fra Cornell University fundet frem til. Den største effekt på både blodtryk, hjerterytme og positivt humør, så forskerne, når de som deltog i studiet, brugte mellem 10 og 50 minutter udenfor. Vi kan næsten alle finde 10-20 minutter hver dag, eller et par gange om ugen, hvor vi kan bruge tiden på en gåtur, eller blot sidde udenfor i et grønt miljø. For bare det at sidde udenfor, viste sig også at have en positiv effekt på humøret. Har man ikke mulighed for at tage ud til strand eller skov, kan det at bruge tid i en park eller blot et grønt område i byerne, også have en gavnlig effekt på humør og stressniveauer. Så du kan med fordel lave en aftale med dig selv, om at sætte tid af til en gå eller cykeltur i et grønt område nær dig, hver dag, eller så ofte som du har tid – husk, at selv 10 minutter kan gøre en forskel! Mere tid i naturen vil altså betyde mindre stress, bedre humør og samtidig et spark frisk luft og fysisk aktivitet – og den kombination, kan vi godt li'!

Når det så er sagt, er det vigtigt at huske på, at vi i disse tider skal være ekstra forsigtige. Så lov mig at holde afstand, hvis du tager en gåtur udenfor. Lov mig at værdsæt naturen, hvis du er udenfor, og som mig, bor i en lille københavner-lejlighed.

Pas på jer selv og hinanden.

Xx Michelle

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Principperne MK Principperne MK Principperne