15. apr 2020 MK principperne

Hvorfor er væske så vigtigt

Det kan ikke komme bag på nogen, at vi taber en del væske, når temperaturen stiger i takt med, at vi nærmer os sommeren. Især sveder vi ekstra meget i disse dage, hvor forårsvejret virkelig har ramt Danmark (Ej okay, i går haglede det – men I ved hvad jeg mener, haha!). Derfor skal vi også tænke ekstra meget over, at vi får rigeligt med væske, og dermed får erstattet de væskemængder, som vi taber i løbet af dagen.

På de dage hvor du træner, er behovet for væske forøget, fordi du sveder mere. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du på de dage tvinger dig selv til at drikke væsentlig mere, end du er vant til pga. de store svedmængder du kommer af med, når pulsen kommer op. Så selvom kroppen ikke fortæller dig, at du er tørstig, så husk at tvinge dig selv til at drikke. Vores evne til at føle tørst er ikke særlig god, så det gælder om at drikke, selvom vi ikke er tørstige. Et mindre væsketab på bare 1-2 % kan forringe din præstationsevne med hele 10-20%. Så igen  – det er vigtigt, at du sørger for at drikke rigeligt både inden og efter træning – dog ikke så meget, at det begynder at skvulpe i maven.

Når du er ude og løbe i varmen, så kan du godt komme igennem en løbetur på en 20-30 min., uden at have væske med, hvis du har mulighed for at få noget væske lige efter træningen er slut. Ellers er det en god idé at have et vandbælte på eller en vandflaske i hånden, så du løbende kan drikke lidt – især hvis du har tendenser til at svede meget.

Tegn som kan opstå, når du ikke har drukket rigeligt med væske
  • Hallucinationer og hovedpine
  • Nedsat blodcirkulation og blodtryk
  • Nedsat præstationsevne

For at undgå dehydrering skal du drikke 1/3 af din egen kropsvægt i deciliter på de dage, hvor du ikke dyrker nogen form for motion. Så hvis du vejer 60 kg, så skal du drikke 20 deciliter, hvilket svarer til 2 liter. Derudover skal du minimum indtage 1 liter væske per time du er fysisk aktiv. Hvis der er meget varmt, og du sveder meget, så er det mere sandsynlig, at du skal drikke 1½ -2 liter væske pr. fysiske time.

Efter træning er det vigtigt, at man hurtigst muligt sørger for at få erstattet de væskemængder man har tabt. Hvis man formår at erstatte de tabte mængder væske, så vil man nedsætte kroppens restitutionsperiode væsentligt.
Tjek eventuelt din væskebalance ved at klemme en hudfold. Bliver den stående er du for udtørret, og har brug for mere væske. Omvendt afslører hyppige toiletbesøg og en meget klar urin, at du drikker for meget.

Hvorfor er væske så vigtigt

Kokosvand som restitutionsdrik

I den seneste tid er der dukket kokosvand op på det danske marked, og denne lille drik er en fremragende sportsdrik til både under og efter træningen  – især på varme dage. Når vi sveder meget, taber vi udover store mængder væske også mange elektrolytter som fx kalium.
Kalium spiller en vigtig rolle i kroppen. Mangel på kalium kan bl.a. komme til udtryk ved muskelkramper, muskelsvækkelse og søvnløshed. Så da kokosvand bl.a. er rig på kalium, er den derfor et godt tilvalg til en lille restitutionsdrik. Kokosvand kan købes hos bl.a. Helsam.

Så husk også at drikke en masse væske selvom du har hjemmekontor og ikke træner. Væske er ih så åh så vigtigt, og kan også trylles om til en lækker frisk drik, ved at putte lime, citron eller frisk mynte i glasset.
Du kan læse mere om væske på hjemmesiden, ved at klikke her.

Skål!

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Principperne MK Principperne MK Principperne