Food prepping
12. nov 2021 Sundhed

Food prepping – forbered ugen om søndagen

I MK går vi ind for, at det skal være nemt at spise sundt! Derfor investerer vi gerne et par timer i køkkenet om ugen i selskab med god musik eller en spændende podcast – og hvor vi så laver fx granola, skyrboller, broccolibrød og snitter grøntsager klar til køleskabet og fryseren.

Det er altid godt med et par SOS-poser, som er lige til at hive op!

🥕🥕🥕🥕

Michelles basislager af sunde råvarer

Gnavegrønt

Vores bedste ven: gnavegrønt! Gør dig selv en kæmpe tjeneste at snitte en masse grøntsagshapsere i mundrette bider på én gang. Opbevar dem i køleskabet i en tupperware eller et vandbad. På den måde bliver det meget nemmere at få kørt nogle grøntsager indenbords i løbet af dagen, fordi de allerede ligger klar og parat i køleskabet.

✔️ Rodfrugter som fx gulerødder holder sig nemt sprøde, og hvis du opbevarer dem i koldt vand, så holder de sig også saftige. Hvis du har halvgamle gulerødder, rødbeder, persillerod og pastinak liggende på køl, kan du prøve at komme dem i det kolde vand, så vil de suge vandet til sig og blive knasende og saftige igen.

✔️ Broccoli og blomkål kan også sagtens plukkes i buketter, så de er klar til at blive spist som rå gnavegrønt eller til at tilberede i en varm ret.

✔️ Radiser og sukkerærter er også dejlige bare at skylle og lægge klar i en boks. Der er ikke engang noget snittearbejde, der skal gøres.

De udskårne grøntsager kan typisk holde sig friske på køl 3-4 dage, men bedøm selv. Grøntsager som agurk, rød peberfrugt og tomat bliver hurtigere smattede end fx gulerødder og blomkål, så derfor er det bedst at spise disse efter 1-2 dage.

Tip:
Hvis du ikke vil lægge dit gnavegrønt i vand, kan du også lægge et fugtigt stykke køkkenrulle eller klæde i bunden af din beholder for at bevare friskheden i grøntsagerne.

Køleskabstricket

Kål

Kål er altid en vinder og kan generelt holde sig læææænge i køleskabet. Men hvis du ikke orker at bruge tid på at snitte fra kålhovedet til din aftensmad hver dag, så kan du med fordel snitte hele kålhovedet på én gang og opbevare det i en beholder på køl. Så er det utrolig nemt lige at fyre en ekstra håndfuld kål i dine måltider, og du sparer ekstra opvask – hurra.

Snittet kål bruges i et utal af MK retter – herunder de klassiske kålkaos, som findes i mange varianter med forskelligt tilbehør. Læs alt om kål i sunde retter her.

Prøv fx en af opskrifterne herunder:

Vegansk kålkaos
Kålkaos på panden
Kålkaos med laks og hindbærdressing

Kålkaos a la Hawaii

Kålkaos a la Hawaii

Smoothies

Hvis du ligesom os elsker at spise smoothie til morgenmad, men tiden kniber eller du bare gerne vil sove lidt længere. Ja, så kan du forberede dine ingredienser til din smoothie på forhånd. Du kan fx fordele ingredienserne til en uges smoothieforbrug ved at samle alle de frosne ingredienser i fryseposer eller fryseegnede beholdere.

Så er de lige til at smide op i blenderen sammen med væsken og de tørre ingredienser – voila!

Smoothies i alle regnbuens farver

Granola og müsli

Selvom det kan virke nemt at købe færdiglavet granola eller müsli, så indeholder de fleste mærker en del tilsat sukker. Det kan du undgå ved at lave din egen version derhjemme – sådan en nem ting at food preppe! Og hvis du laver en stor portion hjemmelavet granola, kan den holde sig ca. en måned i en tætsluttet beholder. Den skal opbevares et ikke for varmt sted.

Du kan fx spise både granola som topping på din skyr eller din smoothie, og så har du en lækker morgenmad.

Hjemmelavet granola

Mums, hjemmelavet granola!

Bønner

Økonomisk set kan det betale sig at udbløde og koge sine bønner og kikærter selv frem for at købe dem på dåse eller karton. Hvis du koger hele posen på én gang og derefter deler den ud i flere portioner i fryseren, så er det nemt lige at tage en portion op til den ret, du skal lave.

Det er vigtigt at tilberede sine bælgfrugter korrekt. Hvis du køber dem tørrede, er det vigtigt, at du sætter dem i blød og koger dem, som anvist på pakken. Det skyldes, at visse bælgfrugter som ikke er tilberedt, kan indeholde lektiner, som kan gøre dig syg. Lektinerne forsvinder under tilberedning.

Du kan selvfølgelig også sagtens købe bælgfrugterne på dåse og karton i supermarkedet, som du kan have på lager, og som har en lang holdbarhed.

Kend dine bælgfrugter

MK brød

MK brødene er perfekte til food prep. De kan nemlig både fryses og laves i store mængder ad gangen, så du sparer tid og opvask.

Grøntsagsbrød er supernemme at lave og kan anvendes til mange forskellige retter – derfor er det smart at lave en stor portion, når nu du alligevel er i gang. Du kan bruge mange typer af grøntsager fx blomkål, rødbeder eller gulerødder, og du kan anvende brødet til bl.a. sandwich, toast, pizzabunde, burgerboller og faktisk også til madroulade.

Få overblikket over de mange MK brød herunder:

Vi elsker brød i MK

Frysevenlige MK retter

✔️ Du kan også sagtens fryse aftensmadsretter ned, som du kan tage op spise de dage, hvor tiden er knap. Supper er generelt lækre at have liggende i fryseren til de kolde dage, hvor du har brug for en skål lækker suppe til at varme dig på. Prøv fx med hokkaidogræskar, som har sæson i efteråret. Så kan du pludselig også nyde en lækker skål græskarsuppe en sommeraften.

✔️ Ligesom med MK brødene, er det lækkert med pizzasnegle fra fryseren, som du kan smide i tasken eller i ungernes madpakke, hvis du ikke har fået lavet frokosten klar.

✔️ Du kan også sagtens fryse både kød- og veggiedeller og opvarme dem som en nem løsning til din aftensmad. Prøv fx MK’s krydrede deller eller bønnebøffer som tilbehør til dine friske grøntsager.

Frikadeller

Mmmmm, deller.

Vand i lange baner

Væske er hamrende vigtigt for vores generelle sundhed. Men alligevel glemmer mange at drikke postevand i løbet af dagen. Et tip til at gøre det indbydende og appetitligt at drikke postevand er at komme nogle flasker vand på køl. Tilsæt fx nogle citronskiver, frisk mynte, frisk ingefær, nogle frosne bær eller andet, som får vandet til at se lækkert ud og smage dejligt.

Du kan også fryse nogle isterninger, hvis du foretrækker dit vand iskoldt. Hvis du allerede har forberedt flaskerne med vand, kan det være nemmere at huske på at få drukket det.

Sundere alternativer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Universet appen MK Universet appen MK Universet appen