17. feb 2020 MK principperne

Hun er gået fra fra str. XL til XS på 9 måneder.

I dag skal du møde en sej kvinde, som har har skiftet garderoben ud til mindre størrelser, og i dag har al mulig grund til at være noget så stolt af sig selv. Mød Sarah som har smidt 25 kg. med MK principperne.

______________

Navn: Sarah
Alder: 31 år
Civil status: single (og mor til en datter på 2 år)


Sarah som hun ser ud den dag i dag efter at have tabt 25 kg.

Hvornår startede du på MK online camp?
Jeg startede 29.04.2019 og  var med på den allerførst Netto x MK bootcamp, som blevet lavet. (En camp hvor deltagerne fik 25% af det indhold, som følger med på vores MK online camp, som starter her den 2. marts).

Hvordan spiste du før, du startede på MK livsstilen?
Jg fyldte mig generelt med for mange måltider; udover de 3 hovedmåltider spiste jeg gerne snacks både formiddag, eftermiddag og aften. Sukker var en fast del af min kost; sukker på havregrynene til morgenmaden, gerne dessert efter frokosten, sukkerholdige snacks eftermiddag og aften.

Aftensmåltidet bar præg af manglende variation og havde altid stort fokus på kulhydrater.

Min undskyldninger for at spise sådan, var altoverskyggende: ”jeg er træt, har travlt, har brug for ekstra energi, det er hvad de serverer i kantinen, dét er det eneste min datter vil spise, osv. ”
– sidst, men ikke mindst: ”Hellere spise en kage end undlade. Det gør ingen forskel” og  ”Jeg er egentlig okay med, at jeg ser sådan her ud”.

Jeg har de sidste 10 år arbejdet indenfor modebranchen, og var af den overbevisning, at jeg bare kunne klæde mig, så man ikke kunne se min overvægt. Under min graviditet nåede jeg den skræmmende vægt af 97 kg (fordelt på mine 174 cm) – efterfølgende tabte jeg mig 10-15 kg. Helt naturligt og de nye ekstra kg. blev bare en del af min identitet. Det påvirkede hvordan jeg tænkte om mig selv, hvordan jeg opførte mig i visse situationer og styrede ikke mindst, hvorvidt jeg turde hoppe ud på datingmarkedet igen.

Hvordan spiser du nu?
Jeg følger stadig de slankende MK principper 5-6 dage om ugen. Jeg har helt droppet ris, pasta, kartofler og brød. De sidste nævnte ting savner jeg slet ikke. Når jeg får et nydelsesmåltid, vil nogle af disse elementer nogle gange indgå. Ofte oplever jeg dog, at det ikke er nydelse på den lange bane: jeg får det dårligt af alt den stivelse.

MK principperne har, udover et fantastisk vægttab på 25 kg, givet min krop et ”nyt normal”. Forstået på den måde, at den nu fungerer bedst uden stivelse, sukker og salt. Et godt eksempel er, at jeg d. 25.december vågnede op med et helt ansigt fuldstændig hævet, pga. julemiddagens fede og salte indhold. Det bliver pludselig tydeligt for kroppen, hvad der er skidt og hvad der er godt, når man altid behandler den ordentlig.

Hvorfor meldte du dig til?
Jeg havde tidligere hørt fra en kollega, at MK principperne virkede! (på daværende tidspunkt var jeg dog ikke særlig modtagelig overfor hendes gode råd og fortællinger – jeg tænkte: det er vist for indviklet for mig). Men da jeg så, at jeg helt gratis kunne melde mig til, tænkte jeg; hvad har jeg at miste?

Jeg havde længe villet tabe mig, men de dårlige undskyldninger blokerede mig og min motivation. Pludselig en dag, så jeg rent faktisk på mig selv i spejlet (noget jeg ellers helst undgik – særligt uden tøj på). Det jeg så, skræmte mig. En kvinde på 30 år, der brugte en graviditet som undskyldning for at hade sin krop, og ikke gøre noget ved dens tilstand.

Jeg havde faktisk opgivet håbet om nogensinde at blive tynd igen. Lige inden jeg meldte mig på bootcamp donerede jeg alt mit ”skinny” tøj til genbrug (alt det i str. M, som jeg havde bildt mig selv ind, at jeg aldrig ville kunne passe igen). Det var mit absolut lavpunkt, men jeg tror også, at man ofte skal nå dertil, inden man indser, at ”noget må gøres”.

Jeg gik head-on på MK principperne og efterlevede dem til punkt og prikke i 5 mdr. Det for mig, gav en kæmpe kontrol over situationen og jeg elskede, at jeg ”blot” skulle gøre som principperne foreskrev; så tabte jeg mig – meget endda.

Hvad har du opnået efter du startede på MK livsstilen (tabte kilo, bedre søvn, mere energi, gladere eller andet)?

  • 25 kg & 114 cm til dato (og dette uden træning. Dette vil jeg dog ikke anbefale til andre. Jeg kan tydelig se, at træningen kunne have gjort en stor forskel for mit endelige resultat. Men det er mit næste mål: at komme i gang med træningen)

  • Gået fra XL til XS
  • En helt ny og ”renset” krop
  • En øget forståelse for kost og betydningen af denne for mit velvære
  • Mere energi og overskud
  • Mere selvværd, selvtillid og selvrespekt (sidstnævnte pga. resultaterne)
  • Det har også givet mig modet til at hoppe ud i dating, øget min tilpashed i sociale situationer og gjort mig til et gladere menneske

Hvad har det største wake-up call været for dig?
Særlig oplevelsen d. 25. december satte tingene i perspektiv. Men det vildeste gennem denne oplevelse, har klart været, hvor LET det i virkeligheden har været. I starten følte jeg mig sulten, træt og irritabel, men da de første 14 dage var ovre, så var det LET. Virkelig let. Principperne var nemme at efterleve, det blev hurtigt en naturlig del af min livsstil og jeg følte ikke rigtigt afsavn. Jeg er flere gange gennem forløbet blevet overrasket over, hvor meget jeg havde tabt mig, for jeg følte, at jeg gjorde meget ”lidt”. Ligeledes tænker jeg tit; bare jeg havde gjort det her før! Den glæde jeg føler nu ved mad, min krop og mit nye energiniveau, ville jeg ønske jeg havde fået tidligere.
Så min opfordring til andre: start hellere i dag end i morgen.

Hvad har det sværeste ved at ændre livsstil været?
At slippe sukkeret. Det er stadig en udfordring til tider, men der er heldigvis en nem løsning på sådan et problem: Køber man det ikke, frister det ikke.
Derudover lever jeg efter teten, at lidt er bedre – og det fungerer efter min krop er blevet "detoxet". Jeg kan ikke længere spise for 40 kr. i bland-selv-slik, men tænker derimod om 150 g: ”det er godt nok meget slik”
Samtidig kan eksempelvis en MK-romkugle tage meget af trangen og giver samtidig en god mæthedsfornemmelse, så man ikke kan indtage så meget. Jeg laver dem gerne så små som mulige og så kan man tage et par stykker fra fryseren, de dage hvor man SIMPELTHEN IKKE KAN LADE VÆR!

Hvordan har din omgangskreds reageret?
Det har faktisk været blandet. Nogle af mine veninder har nærmest ikke kunne genkende mig – og siger stadig når vi ses: ”Jeg skal altid lige tjekke 2 gange om det faktisk er dig!”
Det har også været en inspirationskilde for flere af dem. De har forsøgt sig med flere af opskrifterne, hentet app’en og nogle endda meldt sig på bootcamp.

Nogle har indrømmet, at de decideret er misundelige over min nye krop – og andre har, nok lidt i samme tråd, valgt slet ikke at kommentere på det. Nu bliver jeg ofte mødt med sætningen ”nu skal du heller ikke tabe dig mere, vel?” Selvom jeg sætter stor pris på de søde og anerkendende ord, bemærkninger og kommentarer, jeg har fået både face-to-face og på sociale medier, så har det hele tiden været for MIN skyld og ikke andres.
Det her ”projekt” har været for at give mig mere selvværd, mere energi og livsglæde. Jeg føler mig som en smukkere kvinde, og en mere energisk mor efter mit vægttab.

Hvordan spiser du på en almindelig hverdag?
Jeg holder mig som hovedregel til 3 måltider, og jeg spiser sjældent et mellemmåltid.
Jeg sørger for at drikke masser af vand (får også gerne 4-5 kopper kaffe om dagen).
Jeg holder mig til de 3 samme ting til morgenmad, varierer min frokost mellem skyrboller, salater, toast og aftenmadsrester. Jeg bruger dermed min primære ”energi” på at planlægge og lave inspirerende, varierende og original aftensmad.

En typisk dag kunne se således ud:

Morgenmad; i hverdagen skyr/creamy chiaskyr med blåbær. Hver søndag spiser vi pandekager (typisk lemonade pandekager ellers hyttebrød. Næste opskrift vi skal teste er gulerodspandekager)

Frokost; Skyrbolle med ost og grønt eller en MK toast med salat til

Aftensmad; følger en af de gode og inspirerende opskrifter fra et af magasinerne, ”mission sund mad” eller app’en. Altid med en god håndfuld salat til.

Faster du og hvis ja – hvordan har det været at starte på det?
Gennem de første 5 mdr. på MK principperne fastede jeg 1 gang om ugen.
Det var hårdt i starten, men da det blev en del af min rutine, gav det mig overskud, mere energi, større glæde ved mad og min væskebalance havde tydeligvis gavn af det. Det øgede mit indtag af væske, hvilket jeg synes også var tydeligt på min hud og fordøjelse. Det vigtigste i forhold til at faste er, for mig, at det sker INDEN man indtager sine nydelsesmåltider. Hvis man gør det efter, føles det som en ”straf”, fremfor en belønning.

Hvilke opskrifter bruger du mest?
Lemonadepandekager (du finder opskriften gratis i MK Universet app'en, som du kan hente her) .
Min datter og jeg har en fast søndagstradition om pandekager til morgenmad. De bliver pyntet med lidt skyr, blåbær og hakkede nødder. Det er et kæmpe hit og vi hygger os så meget med det. Jeg kan kun anbefale andre at indarbejde sådanne vaner til deres nye livsstil.

Det kunne være fredags-pizza (her er jeg kæmpe fan af falafel bunden - du finder opskriften i Mission sund mad kogebogen), pita bland-selv-bar (børn er vilde med at blande fra 10 forskellige skåle, så er grøntsager pludselig meget sjovere – plus det er nemt og mættende. Jeg undlader dog selv pitabrødet) eller en fast suppe-dag (her kan man igen bruge tricket med de forskellige toppings. Herhjemme hitter ærtesuppen, som vi topper af med kylling, bagt parmaskinke, lidt ekstra ærter, og til min datter, kogte kartoffeltern).

Derudover vil jeg gerne fremhæve opskrifterne på rodotto, paprikagryde og boller i karry. De er alle fantastiske børneretter! Skyrbollerne er mit ”go-to”, når jeg skal have en nem frokost med i tasken eller skal have gæster på besøg (som i øvrigt ALTID roser dem til skyerne. Der er en god til deres succes)

Jeg kunne nævne MANGE FLERE favoritter! (især de søde/salte vafler var fast inventar hele sommeren. Lækker og let sommermad (du finder opskriften i Mission sund mad bogen)

Spiser du så aldrig slik eller burgere eller drikker alkohol? Er det kun broccoli du spiser i stride strømme.
Jo for søren! Jeg elsker mit nydelsesmåltid og må indrømme at der sommetider er mere end 1 (selvom jeg ikke får fastet, DOG først efter endt vægttab) Det er netop det faktum at MK principperne tillader at man kan nyde livet – og slippe for kalorietælleriet, den dårlige samvittighed og de mange restriktioner, der gør dem så velfungerende.

Til slut: Har du et godt råd til alle der er træt af deres krop og ønsker at ændre på det?
Ovenstående omkring at skabe nye traditioner og vaner, har betydet meget for mig og min datter, og er noget af det jeg værdsætter allermest ved min nye livsstil.

For at sikre at jeg holder motivationen – og vægttabet – har jeg fundet mig en ”motivationskjole”
Det er en lang, tætsiddende sølvkjole i str. 34. Den passer perfekt lige nu – og det skal den også gerne nytårsaften 2020. Den hænger fremme på mit klædeskab, som en daglig motivation og tilkendegivelse af mine resultater. I Maj 2019 brugte jeg en oversize XL, nu kan jeg passe en slimfit str. 34. Jeg har ligeledes fået taget en række billeder i kjolen, så beviset for at den passer findes.

Generelt kan jeg anbefale, at man får taget en række nye, lækre billeder af en selv. Ikke fordi de nødvendigvis skal postes på sociale medier eller vises frem til andre, men for at se, hvordan man ser ud. Når man er overvægtig hader man at se billeder af en selv. For alle de dårlige billeder (de forfærdelige dobbelthage-vinkler) så få taget minimum 1 fantastisk ”jeg-ser-skide-godt-ud” billede. Det skylder du dig selv!

Find en måde at belønne dig selv, som ikke indeholder mad. Det kunne være tøj i din nye str., et fodbad, få taget et flot portrætbillede, en skønhedsbehandling eller en massage. Find noget der kan erstatte den ”trøstespisning”, ”belønningsspise” eller hygge spisningen, du normalt gjorde brug af.

Derudover kan jeg kun anbefale at man fører en lille logbog. Skriv ind hvad du vejer og måler. Det er rart at have ved siden af jeans-billedet. Her har jeg skrevet ind hver cm jeg har tabt og hver gang er jeg blevet overrasket over resultatet. I de uger hvor vægten stod stille, så skete der ofte noget med centimeterne. Det holdt min motivation oppe på de tidspunkter. Samtidig brugte jeg dem som delmål; jeg ville tabe mig 23 kg og 100 cm! Jeg nåede centimeterne førend vægten, og det var en kæmpe sejr og boost, til at gennemføre den sidste del af mit vægttab.

Sidst men ikke mindst: find modet i dig selv til at gøre noget ved ”det”. ”Det” kan være mange ting; dårlige vaner, en for høj vægt eller en motiverende hverdag. Ofte er opvarmningen/tilløbet sværere end selve kampen. Brug ikke din tidligere graviditet, børn, mand, arbejde eller manglende tid som undskyldning. Jeg ved af erfaring, at det kun fylder en med mere selvhad, dårligt selvværd og bekymringer. Gør det for dig selv; som dit solo projekt eller som en gave til dig selv.

__________________

Kæmpe tak til Sarah for at du vil deltage og fortælle om din seje med MK principperne. Hvor er du sej!
Om 2 uger starter vi forårets første MK camp. Skal du med? Vi starter den 3. marts, og hvis I tilmelder jer 2 sammen, så sparer I 299 kr. Læs mere om campen her.

Rigtig god (og blæsende!) mandag!
Xx Michelle

 

MK Nyhedsbrev



Tilmeld
MK Principperne MK Principperne MK Principperne