Overgangsalderen
26. sep 2020 Hverdagen med MK

Vægttab i overgangsalderen? Sådan gør du

Hedeture, muskelsmerter, humørsvingninger og overflødige kilo – det er nogle af de typiske gener ved overgangsalderen. Heldigvis kan du forebygge, og dét skal det handle om nu.

Anledningen er, at jeg her til morgen er i Go’ morgen Danmark med et nyt koncept. En lørdag om måneden tager jeg en person eller to under armen og hjælper dem med det, de er trætte af.

I dag skal det handle om 2x Vibeke. Begge kvinder er kommet i overgangsalderen og har svært ved at tabe sig og at finde sig tilrette med sig selv. Typisk ændrer kroppen sig jo en del, når kvinder går i overgangsalderen – og de ekstra kilo sidder bedre fast. Her kan du blive klogere på, hvad vi har snakket om.

Overgangsalderen

Jeg har hjulpet utallige kvinder med et vægttab på MK principperne. Også kvinder i overgangsalderen. Se en masse før- og efterbilleder.

Hvad sker der, når østrogenniveauet falder?

En af de største forandringer ved overgangsalderen er, at østrogenniveauet falder. Det kan give hedeture, muskelsmerter, nedsat humør, overflødige kilo og åreforkalkning. Hormonet østrogen spiller en vigtig rolle, når det kommer til vedligeholdelsen af knogler, hud, bindevæv og slimhinder – og menes at have en beskyttende virkning på blodkarrene.

For nogle kvinder bliver det ligeledes sværere at holde blodsukkeret stabilt, når de rammer overgangsalderen. Fedtfordelingen ændrer sig typisk, så der kommer mere fedt der, hvor mange kvinders forfængelighed sidder – nemlig omkring maven. Men livet er simpelthen for kort til at være ked af sin krop. Så lad gøre noget ved de ting, vi kan ændre på! 💃🏼💪🏼

Overgangsalderen

Er du i overgangsalderen, og skal jeg hjælpe dig med et vægttab? Så tøv ikke med at kontakte mig. Se en masse før- og efterbilleder ved at trykke på boksen.

MK’s 4 bedste råd til kvinder i overgangsalderen

1. Sæt realistiske mål, og husk på, at du ikke er 25 år mere. Kroppen ændrer sig med tiden, og det er heldigvis ens for os alle. Vi kan bare ikke blive ved med at have en krop som en 25-årig. Så det er vigtigt også at finde en ro i, at der er mere fedt på sidebenene og at bære kroppen med stolthed – og være glad for alt det, den har præsteret for dig i livet indtil videre.

2. Skær ned på kulhydraterne, og spis flere proteiner, grove grøntsager og mere fedt. Vi vil nemlig gerne sikre os, at du ikke taber for meget muskelmasse. Og det kan vi blandt andet gøre ved at sørge for, at du får nok protein til dagens tre hovedmåltider. MK principperne gør det nemt og overskueligt for dig at få præcis de mængder, du har brug for – uden at du skal tælle kalorier.

3. Husk at prioritere din styrketræning. Jeg ved godt, det kan være noget så kedeligt, men styrketræningen er altafgørende for, at du bevarer så meget af din muskelmasse som muligt. Og ligeledes mindsker du risikoen for, at din forbrænding falder. Når du skal i gang med et vægttab, vil du desuden helt naturligt tabe noget muskelmasse – endnu en grund til at huske styrketræningen! Find inspiration inde på app’en.

4. Se om du ikke kan gå 10.000 skidt om dagen. Det anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du gør. Én ting er styrketræningen, noget andet er nemlig den helt almindelige hverdagsaktivitet. Og en simpel gåtur giver mere, end du lige tror. En rask tur i skoven, cykelturen til arbejde, at du tager trapperne i stedet for elevatoren og så videre – det hele tæller med!

Kvinder i overgangsalderen på MK principperne

Vibeke og Vibeke skal de næste 4 uger spise efter de slankende MK principper. På den måde sikrer vi nemlig, at de får sund mad, der er proteinrig og fyldt med grøntsager. Desuden får de sunde fedtstoffer til huden og i det hele taget en varieret kost, der er god for hormonbalancen. Hvis de faster en gang om ugen, giver det dem muligheden for at indtage 3 nydelsesmåltider ugentligt i stedet for kun ét. 🥂

Herunder kan du læse mere om, hvordan de skal spise og i hvilke mængder. De kan skifte et stykke frugt ud med ½ knytnæve tætpakkede kulhydrater, hvis de har lyst til for eksempel rugbrød, pasta eller knækbrød. Derudover kan de indtage ½-1 knytnæve tætpakkede kulhydrater sammen med et måltid eller et snackmåltid på dage, hvor de træner. Gerne et par timer inden træning.

MK principperne - de slankende

Tryk på boksen, og læs mere om MK principperne.

MK principperne

Tryk på boksen, og læs mere om nydelsesmåltider – en vigtig del af MK principperne.

Protein, fedt, grøntsager og tætpakkede kulhydrater – hvor meget må jeg spise?

Bliv klogere på mængderne, og hvor meget du må spise af de forskellige råvarer, ifølge MK principperne.

Proteinkilder

Tryk på boksen, og find listen. Hjælp til vægttab med MK principperne.

Fedtkilder

Tryk på boksen, og find listen. Hjælp til vægttab med MK principperne.

Grøntsager

Tryk på boksen, og find listen. Hjælp til vægttab med MK principperne.

Tætpakkede kulhydrater

Tryk på boksen, og find listen. Hjælp til vægttab med MK principperne.

Go’ lørdag derude.

Xx Michelle

20 svar på “Vægttab i overgangsalderen? Sådan gør du”

Susan Djurhuusskriver:

God info😊
Jeg er kommet i overgangsalderen for snart 3 år siden og har mere og mere lyst til søde sager og der er kommet nogle flere kilo 🙈
Det her vil jeg helt sikker prøve, for det her virker helt overskueligt .
Tak

Michelle Kristensenskriver:

Håber du får glæde af det Susan 🙂

Anitta Dalbyskriver:

Hej MK
Jeg er 47 år nu og overgangsalderen nærmer sig med hastige skridt, på nu værende tidspunge vejer jeg ca 70 kg for meget, så jeg har lang vej.
1 .Mit største problem er min træning, da min mave er meget stor er den i vejen når jeg skal træne, er der alternativer, eller skal jeg bare gøre det så godt jeg kan ?.
2. Mine knæ kan ikke klare at jeg er på alle 4, hvad gør jeg så ?.
3. Jeg har ikke råd til at lave for mange forskellige snack, hvis du skulle anbefale 3 ( ikke frugt og grønt) hvilken kunne du så ikke undvære.

Mange KH Anitta

Michelle Kristensenskriver:

Hvor er det dejligt, at du har lyst til at gøre noget Anitta.
Jeg vil starte med at gå ture til en start og fokusere mest på dem og ja – så gør det så godt som du kan med styrketræning, selvom det kan være lidt irriterende når maven er i vejen. Men lidt er bedre end ingenting.
Ift de andre ting, så vil jeg til snack enten helt droppe det eller tage lidt nødder eller skyr. Jeg vil også altid sige enten frugt eller grønt til, da det kan hjælpe på mæthed.
Øvelser på alle 4 dropper du eller tager den på fødderne og hænderne i stedet og holder den så længe som muligt.
Held og lykke med det 🙂
Xx Michelle

Anitta Dalbyskriver:

Ps. jeg elsker din mad men jeg mangler nogle gange at jeg kan se i dine opskrifter hvor længe retten kan holde sig og om den kan fryses 🙂

Michelle Kristensenskriver:

Det er et godt tip 🙂

Lone Winther Christensenskriver:

Hej Michelle
Jeg blev total inspireret da jeg så jer alle på morgentv. Vibeke, Vibeke og dig. Derfor købte jeg 4 ugers kostplan på din hjemmeside. Så nu er der handlet ind. 👌 Jeg er 52 år vejer 82 kg, haft livmoderhalskræft i 2013 – er rask idag. ❤ Mit 1. mål er at se 78 kg i displayet. Og dernæst 75 kg. som jeg ikke har set i MANGE år.
Jeg har bogen Mission sund mad og kan vel supplerer den købte kostplan med opskrifter i den bog.
Kan jeg bytte om på frokost- og aftensmaden?
Altså lave aftensmad så der er nok til frokost næste dag?
⭐Michelle jeg er K Æ M P E fan af dig ⭐
Du gør det godt.
Hilsen Lone W.C 😉

Michelle Kristensenskriver:

Åh hvor er jeg glad for at du kan li´det jeg laver. Håber du bliver så glad for bogen. Og ja du kan sagtens bytte rundt på aftensmad og frokost. Så spis endelig dine rester til frokost dagen efter :).
Xx M

Bettinaskriver:

Hej Michelle. Tak for at du tager et af disse lidt tys-tys emner op. Man kan læse meget om overgangsalder, men mest om generne. Jeg vil gerne supplere dit indlæg. Kosten alene fjerner ikke hedeture og tørre slimhinder. Men det gør noget så simpelt som rødkløver tabletter. Rødkløver har naturlig planteøsteogen i . Efter jeg er begyndt at spise en tablet om dagen er hedeture og andre overgangsalder-gener forsvundet. Så simpelt. Og kombineret med fornuftig kost og både kondi og styrketræning, vil jeg vove den påstand at jeg er i overgangsalder uden symptomer.

Michelle Kristensenskriver:

Hvor spændende og tak for at dele det 🙂

Betinaskriver:

Hej Michelle
Jeg har været i overgangsalder i godt 3 år nu og oplever at det er blevet voldsomt svært at tabe vægt. Vil gerne smide 25 kg og har prøvet både Sense og Keto. Det går fint i de første 2 uger, hvor jeg taber mig men så går det stå og der sker absolut intet i hverken kilo eller centimeter. Jeg er også udfordret på motionen da jeg har kronisk leddegigt og har ofte smerter, specielt i hænder og fødder, det besværliggør det at gå ture, fordi det ganske enkelt gør ondt at gå når leddene er hævede. Jeg kunne godt tænke mig at prøve det med at faste en gang ugentligt da jeg tror kroppen vil have godt af det, men jeg får noget medicin for maven dagligt, hvor der står det skal indtages sammen med et måltid mad, så er i tvivl om faste vil være en mulighed for mig. Hvordan vil du råde mig til at gribe det an, så jeg kan nå mit mål? Jeg er indforstået med at det vil tage noget tid og har afsat 2 år til at nå et vægttab på 25 kilo, er det realistisk?

Michelle Kristensenskriver:

Du er sej, at du kæmper for det Betina. Du skal indtage et måltid/dagen når du faster. Så når jeg faster fra kl 19.00 til næste dag kl 19.00 så kan du måske tage din medicin der kl 19.00 på fastedagen sammen med det måltid, som bryder din faste :)? Det håber jeg er en løsning, så du kan prøve det an.
Xx Michelle

Helle Bøgeboskriver:

Hej
hvorfor ikke lave en kost plan med de øvelser de har fået vist på tv . for alle os der er eller har været i overgangsalder. Er 59 år og har hverken haft hedeture eller lign Men fik fjernet galden for 8 år siden og så OA også gik det stærkt med at få 17 kilo på . Så jeg er klar til at prøve at følge dem fra Go morgen tv . mange hilsner Helle

Michelle Kristensenskriver:

Der er en masse træningsprogrammer a la dette jeg lavede på Go´Morgen DK inde på MK Universet app’en eller inde på min instragram konto @michellekristensen.dk 🙂

susie christensenskriver:

Hej,
er din 7 ugers online camp med fokus på kvinder i overgangsalderen eller for alle?
Vh. Susie

Michelle Kristensenskriver:

Det er for alle så der er ikke specielt fokus på kvinder i overgangsaldere 🙂

Heidi Bæhrenzskriver:

Hejsa.
Jeg er en kvinde på 49 år bor med min mand på samme alder og vores datter på 11 år.
Vi trænger alle til at tabe nogle kilo, så jeg vil hører hvilken bog du vil anbefale os at følge , jeg er jo nok på vej i en vis alder, og vi har brug for opskrifter /bog at følge, så hvad vil du anbefale os, så det ikke bliver for bøvlet ?
Har du hørt eller har noget med inflammatorisk mad ?, har hørt det skulle vær godt.
På forhånd tak
Mvh Heidi

Michelle Kristensenskriver:

Hej Heidi. Mange af mine opskrifter er anti-inflammatoriske i forvejen, da de er grøntsagsrige, uden raffineret sukker og hvedemel. Jeg vil anbefale min Mission Sund Mad opskriftsbog eller at downloade min app MK Universet, hvor du finder en masse gratis opskrifter samt mulighed for at købe flere. Håber du og familien kan li´retterne 🙂

Camilla Almlundskriver:

Jeg er 40 år og jeg fik fjernet min livmoder og æggestokke for 2,5 år siden. Har siden været på Østradiol (homoner) men må indrømme at jeg ikke aner om jeg får nok. Har et forfærdeligt humør og de værste humørsvingninger hvor jeg bliver rasende og latterlig på ingen tid.
Men har ikke muskelsmerter. Har haft lidt h or jeg synes jeg har haft det meha varmt. Og så synes jeg at jeg har MEGA svært ved at tabe mig. Jeg tabte mig kun 0,6 kg på en MK camp og var meget tro med madplanen.
Hvad gør jeg?
Mvh Camilla

Michelle Kristensenskriver:

Hej camilla. Tak for din besked. Det lyder ikke rart, det du beskriver. Desværre har vi ikke ekspertise i, hvad der sker i kroppen, når livmoder og æggestokke fjernes. Så jeg vil råde dig til først at tage en snak med din læge om det – og så kan du bagefter kigge på, hvordan du gerne vil opnå det vægttab, du ønsker:)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

MK Nyhedsbrev



Tilmeld